Alice Rörberg, för sitt hängivna och oförtrutna arbete att under decennier ha arbetat för att hålla den svenska visskatten levande. Alf Robertsson, det är få artister som på ett så förtjänsfullt sätt bidragit till att bevara den svenska visskatten.
Alice Rörberg fick ett jubiléumsstipendium, (LD-sällskapet 15 år) för sitt hängivna och oförtrutna arbete att under decennier ha arbetat för att hålla den svenska visskatten levande och särskilt då den sång och musik som bär Lasse Dahlquists signum.
Alice Rörberg har hela sitt liv ägnat sig åt sång, musik och underhållning. Hon började tidigt att kliva upp på de göteborgska scenerna. Och Lasse Dahlquists text om nattklubbsprimadonnan Little Rosie i visan Chicago, min gamla barndomsstad, gjorde starkt intryck på Alice Rörberg.
Redan som tonåring tog hon mod till sig och framförde denna något skabrösa visa på scen.
Melodin ingick i SF filmen ”Livet på en pinne” som kom ut 1942. Lasse Dahlquist sjöng till Tore Jederbys orkester, skivan kom i mars 1942.
Visan om Little Rosie fascinerade Alice och särskilt refrängen gjorde intryck: ”Det var high life för mej, ingen skillnad night and day. I remember och drömmer och ler”.
Lite främmande, farligt men spännande för en tonårsflicka från Göteborg. Chicago hade då inte det bästa rykte!
Det pågick många olika sång och musiktävlingar på 40-talet i Göteborg. Alice Rörberg ställde upp och prövade sin lycka i något som kallades ”Göteborgs melodiflicka” en slags utslagstävling som varade i 5 dagar – från måndag till fredag och publiken röstade fram vinnaren. Tävlingen ägde rum på kafé Ugglan och vände sig till alla som var över 16 år.
Alice hade snabbt lärt sig texten till Chicago som då hade hunnit bli mycket populär. Alice klarade sig ända till finalen med Little Rosie och minns glädjen när hon hörde sitt namn ropas upp att hon vunnit tävlingen. Förstapriset var en vacker glasskål fylld av frukt och praliner samt publikens applåder.
Många år senare kom Alice Rörberg att engagera sig I Lasse Dahlquist, hans liv och verk. Hon var med att starta Lasse Dahlquist Sällskapet med många olika aktiviteter bla en sångkör. Snart var det dags för Lasse Dahlquist sångarna att spela in en egen CD med sånger, musikanter och solister. Då fick självklart också Little Rosie och Chicago vara med.
Alf Robertsson
Under hela sin karrär har Alf Robertsson med stor framgång hävdat visans plats i svensk populärmusik. Det stora publikintresset och mängden skivinspelningar vittnar om att Alf Robertssons musik uppskattades stort bland de flesta grupper. Alf Robertsson älskade sin publik och ville med sin musik spegla samtiden med bilder ur vardagliga händelser och företeelser. I sin motivering skriver juryn;
”Det är få artister som på ett så förtjänsfullt sätt bidragit till att bevara den svenska visskatten som just Alf Robertsson och som dessutom arbetat i samma anda som Lasse Dahlquist själv”